Sådan får du guld i eventdækning

Af Redaktionen

Ved hjælp af den interaktive illustration nederst på siden, vil vi forsøge at vise, hvordan man kan levere forskellige typer dækning af en sportsbegivenhed, alt efter ønske og resurser til rådighed.

Vi har valgt at arbejde med tre forskellige niveauer, her illustreret ved guld- sølv- og bronzemedalje til hver enkelt trin. Bronzeniveauet indeholder de element, vi anser som værende basale i et sportsmedies eventdækning. Sølvniveauet er den dækning, journalisterne kan levere, hvis målsætningen er at levere noget ekstra til brugerne, mens gulddækningen træder i kraft, når brugerne ikke kan få nok og hvor alle aspekter af en event er interessante.

Bronze:
Under bronzeniveauet har vi placeret de ting, som vi mener, at man ganske enkelt ikke kan undvære, når man dækker en sportsbegivenhed. Herunder finder vi elementer som de generelle nyheder og historier om deltagerne. I bronzeniveauet bør resultater og turneringsoversigterne også være, selvom vi ikke for alvor fik disse elementer inkorporeret på vores website under EM i bordtennis.

Sølv:
I tilfælde af, at man som sportsmedie ønsker at investere yderligere resurse i en begivenhed for at give en bedre dækning, kan man inddrage nogen af de elementer, som vi har placeret ved sølvmedaljen herover. Her kan man blandt andet arbejde med at give et live-tilbud, hvor brugerne kan følge med mens tingene sker. I sølvniveauet finder vi også de historier, der klæder brugerne bedre på – både omkring selve sporten, men også omkring hver enkelt deltager, som brugerne gerne vil lære at kende bedre. Med en sølvdækning, giver vi brugerne et indtryk af, hvem deltageren er – også uden for banen.

Guld:
Hvis der opstår folkefest og stor begejstring i den brede befolkning, er guldniveauet værd at tage i brug, såfremt resurserne rækker til det. Her handler det i den grad om at skabe merværdi for de bruger, der bare ikke kan få nok at historier om begivenhedens hovedpersoner. Hvis én eller flere af spillerne tiltrækker sig ekstraordinær opmærksomhed på grund af resultaterne, kan det her være aktuelt at fortælle alle tænkelige historier om den pågældende profil. Ud over det intensiverede danskerfokus, kan en gulddækning også opnås  hvis man dækker de sjove og skæve historier om udenlandske deltagere, der ikke nødvendigvis bliver retfærdiggjort ud fra sportslige kriterier.

INTERAKTIV GRAFIK

 

 

Muligheden for at kommentere er slået fra.