Roller på redaktionen

Af Christoffer Bagge

Som led i vores forberedelser til EM i Bordtennis blev vi enige om, at for at holde en ordentlig og effektiv struktur på vores arbejde under stævnet, krævede det at vi trådte ind i nogle chef-lignende roller på vores redaktion. Vi var klar over, at vi sandsynligvis blev nødt til at opfinde nye roller for at opfylde vores behov, for som Lars Holmgaard Christensen skriver i tidskriftet Journalistica, nr.1 2011:

“Webjournalister, webudviklere og webansvarlige er efterhånden kendte titler i redaktionslokalerne, men de nye professionstitler som “community-manager” og “social media-redaktør” mangler stadig at finde deres præcise definition og faglige placering.”

Vi havde behov for, at der hver dag var én, der havde et særligt ansvar et særlig område af dækningen.
Fra vores første møde med DR, var det klart, at vi havde en særlig udfordring i forbindelse med at publicere artikler, da vi kun kunne lægge artikler op fra de to DR-computere vi fik udleveret. Dertil krævede DRs CMS-system en form for ekspertise, så vi kunne ikke bare sætte alle og enhver til at redigere artiklerne. Derfor var det en rolle vi måtte tage på vores skuldre.
Videre var det også nødvendigt, at vi havde en form for tovholder, der kunne have overblik over, hvad der var på vej, hvad der skulle laves og hvad der var i hus. Til at hjælpe denne tovholder udviklede vi en produktionsplan, der blev forsøgt at blive holdt nogenlunde update i løbet af dagen, så den kunne bruges som styringsredskab.

Da vi også havde en et stort fokus på livedækning samt på facebook og Twitter udviklede også roller, der havde særlige ansvarsområder for netop det.

I alt blev det til følgende fire roller.
Nyhedschef
Jourhavende
Livechef
Socialmediachef 

Nyhedschefen
Nyhedschefen var vores mand med det store overblik over, hvad der skulle ske i løbet af dagen på de respektive platforme. Han stod for de forskellige møder, der blev afholdt i løbet af dagen, sørge for at reporterne fik afleveret og igangsatte folk med nye projekter, når de var færdige med deres produktioner.

Jourhavende
Vores jourhavende var vores CMS mand. Det var manden, der sørgede for, at artiklerne blev redigeret, gjort klar til publicering med billeder og hvad der dertil hører, samt at skabe et ordentlig flow på dr.dk/bordtennis, så artiklerne ikke blev publiceret i klumper.

Livechef
Vores livechefs primære opgave var at holde styr i vores scribble live blog, der kørte fra morgen til aften. Han stod blandt andet for, at der derigennem blev leveret løbende resultater og stemningsrapporter fra hallen.

Socialmediachef
Endeligt havde vores socialmediachef ansvaret for, at overvåge Twitter via hootsuite, hvor vi havde lavet lister med atleterne og endelig at opdatere DR Sporten facebook-side med både EM-nyheder og nyheder fra andre dele af sportens verden.

Skiftende roller
Fra start af havde vi besluttet, at vi skulle skiftes til at udføre de forskellige roller, så kunne få føling med alle dele af projektet. Det var et klart plus, at vi f.eks. allesammen kunne finde rundt i CMS-systemet .

Men at vi fra dag til dag skiftede roller medførte også, at vi manglende en form for kontinuitet på facebook, og at vi ikke udnyttede vores fulde potentiale som redaktion – for der var selvefølgelig nogen, der var bedre til at styrer CMS-systemer end at afholde redaktionsmøder – og omvendt.

Det dragede vi konsekvensen af hen mod weekenden, og sadlede om, så der var mindre udskiftning fra dag til dag, hvilket var til stor gavn.

Muligheden for at kommentere er slået fra.