Facebookanalyse

Af Tobias Dinnesen og Simon Johansen

Et af de problemer vi så med DRs facebookside var, at der ikke var en klar strategi med den. Man kan sige, at DR led af en slags ængstelighed overfor facebook, som blandt andre Lars Holmgaard Christensen har beskrevet i udgivelsen i tidskriftet Journalistica, nr.1,2011:

“I og med at sociale medier udfordrer et kendt mediebillede,
har de traditionelle medier været ængstelige over for populære mediefænomener som blandt andet Facebook, men de traditionelle medieaktører har dog efterhånden eksperimenteret og afsøgt forskellige muligheder.”

Problemer:

– For få ”likes”. Kun 6.328 brugere synes godt om DR Sporten. Til sammenligning har TV 2 Sporten 58.421 ”likes”.

– For lidt aktivitet. To ”posts” mandag, men før det ingen ”posts” siden 13. september. DR Sporten har blot opdateret Facebooksiden tre gange siden åbningsceremonien under OL. Heller ikke under Touren, hvor der dagligt sendes ”Aftentour”, har der været aktivitet, mens der kun har været to ”posts” i forbindelse med EM. Når man vælger at dække større sportsbegivenheder, virker det mærkeligt, at man ikke inddrager sine seere.

– Indholdet af ”posts” er ufokuserede. Det virker ikke til, at der er plan for, hvad der ”postes”, og hvad der omvendt ikke ”postes”. Eksempelvis er det lidt malplaceret at forvente brugernes hjælp, når man ikke giver noget igen (13. september) i form af aktivitet.

– ”Coverfoto” virker kedeligt/useriøst. Hvorfor ikke bruge noget i stil med den grafik, der bruges i forbindelse med sportsnyhederne på TV med farver og forskellige sportssymboler?

– ”Følg os på Facebook og få de vigtigste sportsnyheder. Vi er Danmarks stærkeste formidlere af sport”. Sitet holder mao. ikke, hvad det lover, når der er flere uger mellem aktivitet.

Mål:

– Minimum 40.000 ”likes” på Facebook. Det bør være muligt, hvis alle flader inddrages, og der investeres i det.

– At vise aktivitet og bruge det aktivt til at inddrage læsere, lyttere og seere i alt fra debat til de seneste nyheder.

– De enkelte ”posts” skal – efter en indkøringsfase – høste mellem 15-40 kommentarer/likes/aktivitet i gennemsnit.

– At kunne inddrage Facebook-sitet i dækningen af eksempelvis større sportsbegivenheder i form af fx afstemninger og debat.

Hvordan når vi målene:

– Der skal lægges en strategi for, hvilket indhold der skal deles med brugerne. Et mix af de største/vigtigste nyheder, debatter (gerne ud fra opinionsstof fra værter/eksperter internt på DR), en gang i mellem de skæve/sjove indslag fra sportens verden (men det skal være sjovere end at Benficas træner hedder Jesus. Der skal være delingspotentiale) og så service til seerne fx i forbindelse med større begivenheder ( fx ”Her er danskerne i aktion ved OL i dag”).

– Et konkret mål kunne være at poste ca. 3 gange dagligt, selvfølgelig afhængig af det daglige nyhedsflow. 1000 posts på et år ville langt fra være spam.

– DR Sportens Facebook-site skal promoveres på de andre flader – tv, radio og dr.dk. Her er det vigtigt, at der forklares, hvad Facebook-sitet tilbyder brugerne – hvilket naturligvis skal stemme overens med såvel strategi som virkelighed.

– Redaktionen/flere faste medarbejdere skal tage ejerskab for Facebook-sitet. Et bud kunne være, at det er den ansvarlige/jourhavende på dr.dk/sporten, der står for at opdatere Facebook-sitet, da denne har overblikket over såvel nyhedsflow som dagens på Sporten.

– Man kunne overveje TV2-modellen, hvor diverse undersites samles på ét samlet Facebook-site for DR Sporten – herunder Fodboldmagasinet, Liga på P3 m.v. Dermed fremstår DR Sporten som én samlet flade – hvilket TV 2 har haft stor succes med.

– I forbindelse med store begivenheder bør der være et særligt fokus på debat og afstemninger, da disse er nemme/gode at inddrage i dækningen på DR’s andre sportsflader – på den måde skaber man en direkte kobling mellem Facebook og DR’s normale dækning.

Pitch/tekst til sitet:

Om os:
”DR Sporten er Danmarks stærkeste formidler af sport. På DR Sportens officielle Facebook-side får du de vigtigste og mest opsigtsvækkende nyheder fra sportens verden. Derudover vil du løbende have mulighed for at deltage i debatter og konkurrencer.”

Info
DR Sporten dækker de største danske og internationale sportsbegivenheder på TV, radio og web.

TV
På alle hverdage sender vi umiddelbart efter TV-Avisen og i weekenden kan du få det store overblik, når Peter Møller er vært på Fodboldmagasinet.

Radio
DR Sporten er på pletten mens det sker. Derfor sender  vi  i hverdagene syv daglige sportsnyheder på P3 pg P4 og om aften kan du høre LIGA på P3 fra 18-21. I weekenderne får du over ti  timers live sport i din radio, når vi sender Sport på 3’eren, og mandag kan du downloade vores debatprogram fodboldmagasinet som podcast.

Facebook
På DR Sportens officielle Facebook-side får du de vigtigste og mest opsigtsvækkende nyheder fra sportens verden. Derudover vil du løbende have mulighed for at deltage i debatter og konkurrencer.

Twitter
DR Sporten har en lang række af landets dygtigste sportsreportere og flere af dem kan du selvfølgelig også følge på tætteste hold på Twitter. Følg blandt andet Andreas Kraul, Henrik Liniger, Mathias Buch Jensen og Ulla Essendrop.

For at følge dem kræver det en twitter-konto. Det er gratis.

God Tone/Spam
For at holde en god tone på siden, accepterer vi ikke spam, racistiske udtalelser, udokumenterede påstande og andet der forstyrrer oplevelsen på siden. Vi forbeholder os ret til at slette indlæg og udelukke brugere fra siden, hvis de overtræder dette.

Muligheden for at kommentere er slået fra.