Mål og Metode

Mål- og metodeovervejelser

Projektbeskrivelse

I projektet vil vi demonstrere, at intelligent brug af sociale medier i samklang med DR’s traditionelle online- og TV-dækning kan bruges som middel til at sætte bordtennis på dagsordenen i Danmark.

Projektet skal skabe en situation, hvor en større international event, i dette tilfælde med sporten som centrum, bliver base for blivende, relevante og opsigtsvækkende oplevelser via sociale medier – til gavn for både sportsorganisationer, sportsudøvere, mediefolk og den danske befolkning.

Det er en særlig målsætning for projektet at demonstrere koncepter, som viser, hvorledes en målrettet og værdifuld brug af sociale medier kan skabe sammenhæng mellem det, der foregår på TV, og seerens brug af online medier (laptop, tablet og smartphone), mens de ser TV.

Det betyder, at projektet inkluderer et forberedende samarbejde mellem DMJX/ACTIVE Institute, Dansk Bordtennis Union, sportsudøvere og journalister fra DR. Dette sker med henblik på:

  • At udtænke koncepter for forbindelsen mellem live TV dækning og inddragelse/fastholdelse af seerne via brug af sociale medier.
  • At skabe en fælles forståelse for den væsensforskel der er på en relationsbaseret tilstedeværelse i sociale medier og en mere traditionel en-vejsformidling.
  • At finde en organisationstilpasset model for formidling af EM i bordtennis gennem atleternes og seernes egen brug af sociale medier.

Målgruppe

Alle med interesse i bordtennis – i det omfang danskerne (i særdeleshed Michael Maze og Mie Skov) klarer sig godt – sekundært alle med en særlig interesse i bordtennis.

Målsætning

Formålet med projektet er at finde nye koncepter med tilhørende arbejdsgange til en forretningsmodel, som involverer DR TV, dr.dk/sporten og DRs Facebook fanside. Det handler om at se på eksisterende arbejdsgange og med det udgangspunkt introducere ny koncepter, hvorigennem TV, website og Facebook fanside bringes i spil. Kravet er, at ”det nye” i vid udstrækning kan gennemføres ved omtanke og koordination, og dermed uden tilførsel af ekstra ressourcer.

Målbare målsætninger

  • En kortfattet men klar analyse af DR-sportens brug af Facebook og et konkret forslag til, hvordan de kan bruge Facebook, samt – med udgangspunkt i EM i bordtennis.
  • Som følge af 3-5 360-koncepter 4000 nye fans på facebook.com/drsporten, således at siden kommer op over 10.000 fans. Reach på 40-50.000 på dag de dage, hvor Michael Maze (og Mie Skov) spiller.
  • At producere og publicere minimum 4 historier om dagen, som er baseret på (atleternes) brug af sociale medier. Disse historier skal have ligeså mange “klik” som alle andre historier på dr.dk/sporten.

Succeskriterier

  • At udvikle og afprøve et koncept for overvågning at atleternes egen brug af sociale medier og på den baggrund minimum to historier om dagen fra og med fredag til og med søndag, som giver ligeså mange klik på en normal historie på dr.dk/sporten.
  • Udvikling af minimum 4 buzz-koncepter specielt rettet EM i bordtennis og det at binde indhold på både TV, dr.dk og DR Sportens Facebook fanside sammen.
  • Udvikling, opbygning og drift af et dedikeret eventsite, som på en fornuftig måde samler buzz-koncepterne på dr.dk.
  • Samlet event-koncept for sportens Facebook fanside samt eksekvering af samme i forbindelse med EM for bordtennis. Konceptet skal indeholde fuldt koncept for tre facebook konkurrencer. 1500 nye fans og reach på 30.000 de dage, hvor Michael Maze spiller.
  • Udvikling og eksekvering af 3 360-koncepter. I nærværende tilfælde betyder et 360-koncept, at én “ting” på en gennemtænkt og sammenhængede måde lever på både TV, dr.dk/bordtennis og Facebook.

Muligheden for at kommentere er slået fra.